RIP Paul Fentener van Vlissingen

August 22nd, 2006

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

Paul Fentener van Vlissingen, ondernemer, held, schrijver en, onder andere omdat hij voor meer dan 100 miljoen van z’n eigen vermogen natuurparken in Afrika heeft aangelegd, MVO‘er van de bovenste plank, leeft niet meer.

Leesvoer:
het overlijdensbericht op FEMBusiness
het overlijdensbericht op zibb.nl


Update!

August 9th, 2006

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

It’s been ages and ages (almost ten months, actually) since the last time I gave a brief resume of the things happening in my life. Well, here it goes.
2006 started okay. Near the end of the first quarter of the year, I went to Libya, to see the total eclipse, and returned safely (although my flight back home got delayed badly!)
I’ve made tons of pictures. A small selection of em can be seen over here. Comments are in dutch, though the pics speak for themselves.
I kinda stopped making monochloroacetic acid. I still work at tha factory, for over a year now, but they stopped extracting chlorine from salt roughly a month ago, and we quit adding chlorine to acetic acid about a week ago. It’s planned that by the end of this month, we’ll stop producing sodium monochloroacetate as well (read; shut down entirely) so right now, I’m quite busy trying to find a new employer.
Hey, this is not so bad… I’ve had a great and interesting job for over a year, and I knew the factory would close the moment I started working there… I’ll live.

Beside my hunt for a job, there’s something else haunting my mind, and it’s been haunting my mind for months. I’d really, really like to go to French Guiana to see the forthcoming annular, and, of course, the spaceport in Kourou and Île du Diable (the former penal-colony where Papillon was set)
What’s keeping me back is both the money (800 euro’s for the flight alone.. it’s like emptying a bucket!) and the moment. I’ll be out of work in a week or two. Taking a holiday some 2 weeks after losing your job is kinda awkward, and, I guess, makes it harder to find a new job. Especially since I figured out that, in order to find fitting employment, I’ll have to move to the western part of The Netherlands.
Finding a job, a home, moving and taking a holiday at the same time… hrm.. I’m capable of a lot, but I figure that might just be a too large stack of hay to pile upon my fork all at once.


In Holland ligt een buis

August 7th, 2006

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

Vandaag heeft de eerste TGV door de tunnel onder het Groene Hart gereden.
Heerlijk bouwsel, toch, die tunnel. Ik bedoel; middenin de Randstad ligt een open, wijds gebied vol grazige weiden. Ondanks dat het absoluut geen natuurwaarde heeft (meer dan een kwart van Nederland is gras) een groen visitekaartje voor dit kleine volgebouwde landje.
Dus? Nou, dan wil je het gebied zoals ‘t er ligt zoveel mogelijk intact laten, en leg je een miljarden kostende tunnel aan onder die grasvelden voor de internationale trein vanuit Brussel en Parijs. Wie voor de Hollandse luchten en vergezichten hierheen komt moet maar gewoon naar ‘t Rijksmuseum.


De komkommers groeien tot in de hemel

August 5th, 2006

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

Volgens mij is er toch echt iets mis als het de krant haalt dat iemand met meer geld dan verstand op de bek gaat met een Nederlandse jongen.

Het bewijs; stars are blind
Paris en Robert doen klef.
Foto gejat van de site van Evers (en ook hij heeft die foto niet zelf gemaakt)


Het laatste z’je

August 3rd, 2006

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

Krizz lekkere gr. v. Kim Holland

Er mist ietz… Desondanks; dank je, Kim… groetjes terug.


Schools

August 1st, 2006

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

De rechtbank in Utrecht vindt het prima dat het Hoornbeeck College leerlingen weigert als ze thuis wel TV en internet hebben maar geen bijbel in de Statenvertaling.
Op zich kan ik me erin vinden dat een bijzondere school regels mag stellen aan nieuwe leerlingen. Vrijheid van godsdienst, vrijheid van verening en vrijheid van meningsuiting zijn dingen die mij persoonlijk ook lief zijn.
Ik snap alleen niet waarom iemand graag naar een school wil die Taliban-achtige teksten verspreidt (en onderschrijft) als Gods Woord en de Drie Formulieren van Enigheid leren ons dat alle mensen in zonden ontvangen en als kinderen des toorns ontvangen worden, onbekwaam tot enig zaligmakend goed en geneigd tot alle kwaad, dood in zonden en slaven der zonde en andere uitingen waar op zijn minst kamervragen over gesteld zouden worden als ze niet door fundamentalistische christenen maar door aanhangers van om het even welke andere groepering werden gedaan.
Afgewezen worden door zo’n club. Dat lijkt me een zegen.

Leesvoer:
Het vonnis van de Rechtbank Utrecht
Wikipedia-artikel over de Statenvertaling


Wederom Sin City

July 29th, 2006

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

Ruim een jaar geleden had ik het geluk deel te mogen nemen aan een workshop filmrecenseren. Deze bestond uit het bekijken van de film Sin City, een paar dagen de tijd daarover een recensie te schrijven en in te leveren, gevolgd door de workshop zelf. Een verslag van dit hele gebeuren staat nog altijd online, en wel hier.

Helaas duurde het een tijdje voor de ingeleverde recensies konden worden nagekeken. Meerdere professionele filmrecensenten die dachten voldoende tijd te hebben eens kritisch naar de schrijfsels te kijken hebben verstek moeten laten gaan.
Uiteindelijk heeft voormalig filmredacteur van NRC Handelsblad Hans Beerekamp zijn oordeel gegeven op mijn poging een film te beoordelen. Kritisch, ook wat betreft taalvaardigheid en spelling, maar wel goed onderbouwd. Er was zelfs een waarschuwend tekstje bijgevoegd dat ik me de kritiek niet te persoonlijk aan moet trekken en zeker niet in huilen uit moet barsten. Hulde!

Niet dat ik veel reden tot mopperen (of huilen) heb na deze kritiek, trouwens. Alleen in de opmerking dat ik het woord ‘comic’ zou moeten vervangen door ‘strip’ kan ik me niet vinden. Bij het woord ‘comic’ denk ik aan de duistere, in zwart wit op een soort schuurpapier gedrukte illustrated novels van Marvel en DC, bij ‘strip’ denk ik toch vooral aan grappige strookjes van drie plaatjes naast elkaar. Vandaar strip (strook). Hadden de plaatjes onder elkaar gestaan, dan had het column (kolom) geheten :P
Volgens mij is het woord comic ook allang net zo ingeburgerd in ons daagse taalgebruik als strip, en bovendien; het enige echte Nederlandse woord ervoor is ‘beeldverhaal’

Genoeg gezeurd. Eigenlijk bewijst dat ik over zoiets kleins val juist dat ik inhoudelijk niets op Hans’ (toch redelijk pittige) kritiek heb aan te merken.
Wie geinteresseerd is; mijn recensie, voorzien van vetgedrukte opmerkingen, staan hieronder.


Basin City is een duistere, harde stad ergens in een onherbergzaam woestijngebied die gerund wordt door criminele types. Onder- en bovenwereld zijn op een bizarre manier in met elkaar vervlochten. Vandaar dat iedereen de naam van de
stad inkort tot Sin City.

Het eerste dat opvalt bij het zien van deze film is het kleurgebruik, of beter gezegd; het gebrek aan kleur. Sin City is de verfilming van een comic een strip, heet dat in het Nederlands, dus het ziet eruit als een comic; zwart-wit, soms aangevuld met accenten in schreeuwende kleuren die het verhaal net een zetje in de goede richting geven. Geven de accenten het verhaal een zetje? En waarom in de goede richting? Wat zou de verkeerde richting zijn?

Het verhaal krijgt ook meer dynamiek doordat er camerastandpunten worden toegepast die normaal alleen in anime-films worden gebruikt. Bij de aktiescenes actiesc�nes vliegen de acteurs meters door de lucht, en spat het (witte) bloed bijna van het doek af. Je krijgt nog net geen ‘POW’, ‘SPLASH’, ‘CRAHS’ CRASH of ‘BENG’ in beeld, maar ook zonder die tekstjes is het net of je naar een bewegend stripverhaal zit te kijken.

Natuurlijk draait de film niet alleen om geweld. Hij puilt ook uit van de humor. Zwartgallige humor die perfekt aansluit op de sfeer van deze film, en ervoor zorgt dat het verhaal iets makkelijker te verteren wordt. Het voorkomt dat Sin City een (welliswaar mooi in beeld gebrachte) aaneenschakeling wordt
van bloedige scenes, want, ja.. een beetje gewelddadig is deze film wel. Understatement beoogd of per ongeluk?

De scene waarin Marv de moord op zijn geliefde Goldie komt wreken, door Kevin, een kannibaal die zijn vrouwlijke vrouwelijke slachtoffers stukje bij beetje zou het dan ook in een hap kunnen? opeet, en na afloop hun hoofden als een soort troffee trofee aan de muur hangt, te ontdoen van zijn ledematen lijkt gek genoeg een beetje op de scene in monty Monty Python and the Holy Grail, waar King Arthur een ridder moet verslaan om een brug over te kunnen steken. Deze zin is onmogelijk lang en ingewikkeld en bovendien ontbreken er een paar komma’s. Nu moet de lezer puzzelen welke woorden bij elkaar horen, terwijl jij als schrijver zou moeten puzzelen hoe je deze zin op had kunnen knippen. Dat is een kwestie van hoffelijkheid. Alleen blijft de ridder Arthur uitdagen, ook al heeft hij geen armen en benen meer. In Sin City ondergaat Kevin zijn lot zwijgend. Zelfs als hij levend wordt opgegeten door zijn eigen hond.

Het kan aan de setting ik zou zeggen: de bedoeling, de opzet, het genre. Natuurlijk moeten alle vrouwen in Sin City wild en aantrekkelijk zijn van deze film liggen, maar het lijkt wel alsof alle vrouwen in Sin City wild aantrekkelijk zijn, in de prostitutie of een louche stripclub werken en uitstekend in staat zijn voor zichzelf te zorgen. Al gaat dat natuurlijk ook wel eens mis; anders had Marv tenslotte de moord op Goldie niet hoeven wreken. Politieagent John Hartigan moet zelfs twee keer zijn nek uitsteken (en acht jaar van z’n leven doorbrengen in een stalen kooi die door moet gaan als voor een politiecel) om het leven van Nancy Callahan wie is dat nu weer? denkt de lezer die de film niet heeft gezien te redden. Beide keren hoor je daarbij de gedachte ‘An old man dies. A young girl lives. Fair trade’ door zijn hoofd malen. De tweede keer dat dit zinnetje voorbij komt is het ook daadwerkelijk definitief afgelopen voor Hartigan. Toch nog een kort kippenvelmoment.

Taal is voor jou niet het vlijmscherpe instrument dat het zou kunnen zijn. Doordat dit gereedschap een beetje bot aanvoelt, ben ik bang dat ook je gedachten over deze film niet goed uit de verf komen. Ik kan moeilijk ontdekken wat je nu precies vindt van het genre, de plaats van deze film in dit genre, waarom nu juist de herhaling van het zinnetje dan wel de zelfmoord van Hartigan je kippenvel bezorgde. Zo blijft het een beetje een vlak, niet erg houtsnijdend betoog.


Lekker Lollie Likke

July 17th, 2006

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

Klik!


Fijn krantje

July 17th, 2006

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

De afgelopen weken had ik zo’n gratis WK-abonnement op nrc next, en, ondanks dat ik niet zo’n krantenlezer ben, ben ik erg tevreden.
Eindelijk een krant die je niet verveelt met ellenlange nieuwsberichten over gebeurtenissen die je ook via het journaal en internet wel kunt volgen. Nee, het nieuws wordt gepresenteerd in beknopte stukjes van postzegeltjesformaat, waardoor er lekker veel ruimte overblijft voor verdiepende, opinierende artikelen en fraaie foto’s. Op de voor- en middenpagina zelfs bijna paginagroot. ‘t Is trouwens een krant op tabloidformaat, met nietjes, dus ‘paginagroot’ is niet zo groot als bij die kranten die schier-onleesbaar worden door het absurd grote formaat papier dat wordt gebruikt.
Het accent ligt dus niet puur op wàt er gebeurt, maar wat meer op waarom iets gebeurt. Plus natuurlijk prettige columns, stripjes en rubriekjes.

Een heel contrast met de vorige krant waar ik een tijdje op geabonneerd ben geweest; de International Herald Tribune. Die van dat artikel over Juliana. Een Engelstalige krant, met hoofdredactie in Parijs, gedrukt in Belgie (‘for early morning delivery’ maar toch altijd pas een dag na de verschijningsdatum in de bus) op redelijk handzaam, maar nog altijd groot formaat.
Vond ik ook wel een prettig krant, overigens, maar ook overduidelijk gericht op overzeese zakenmensen die ook in den vreemde op de hoogte willen blijven.
Groot nadeel was; lange artikelen waarovoor écht geldt dat ‘t nieuws in de kop zit. Eigenlijk kon je na de eerste twee alinea’s al stoppen met lezen.

Ach ja, weer eens wat anders dan de gratis kranten uit de groene bakken op ‘t station.


July 9th, 2006

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

Een veel recenter krantenknipseltje. 21 juni stond er een heel fijn tekstje in nrc.next over houtskooltjes, nattige appeltjestabak, zoetige rook en gezelligheid. Sweet memories


De patatgeneratie….

July 5th, 2006

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

Okee, het heeft geen nieuwswaarde nu nog krantenpagina’s uit 2004 te scannen, maar toch… het zal je maar gebeuren, als Juliana zijnde, dat je overlijdensbericht geplaatst wordt naast die van patatkoning Harrison McCain..

Pagina uit IHT
Klik voor een vergroting
(674 kb)


NedPhO

June 26th, 2006

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

Dit is echt jammer.. win ik eens iets bij laagsteprijsveiling, nota bene kaartjes voor de Zevende symfonie van Dvorák, uitgevoerd door het Nederlands Philharmonisch Orkest in ‘t Concertgebouw, vanavond, krijg ik ‘t pas vandaag te horen. Al zou ik willen, op tijd in Amsterdam zijn lukt niet meer, en ook morgenochtend gaat de wekker om 4 uur. Daar is niks meer aan te veranderen.


De donkere dagen voor kerst

June 25th, 2006

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

De dagen worden weer korter. Hier hebben we van de week de kortste nacht van ‘t jaar gehad, elders op de wereld zitten ze nog midden in een lange, lange nacht.
Vaag? Helemaal niet. Op de zuidpool hebben de daar overwinterende wetenschappers van de week midwinter gevierd, en natuurlijk zijn daarvan foto’s en verhalen te vinden op het internet.Ja, je ziet het goed.. ze zijn bruut wild aan het feesten op kosten van brave belastingbetalers, maar hee, mogen ze alsjeblieft? Er wordt daar ontzettend belangrijk werk gedaan, en de lui die daar zitten kunnen echt niet zomaar een dagje vrij nemen om op de fiets naar tante Truus te gaan.
Qua weer ben ik ook niet bepaald jaloers op ze. In de Antarctische zomer mag het er dan rond het vriespunt zijn (voor zover je temperaturen tussen -10 en +5 zo mag noemen), nu is het er mooi wel een tikkie kouwer.


Hopelijk is de film beter

June 7th, 2006

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

Zoals bijna iedereen heb ik de Da Vinci Code gelezen geluisterd. Met moeite, trouwens, vooral wat betreft de eerste paar hoofdstukken.
Het verhaal is nog niet eens begonnen of er wordt al met een GSM gebeld vanuit een vliegtuig (wat helemaal niet kan), wordt iemand in de gaten gehouden met een zendertje zo groot als een knoop die contact kan maken met een satelliet (zonder enorme antenne, externe batterij, en zonder dat alle electrische apparaten in de buurt op hol slaan… yeah, right) en gruwelt iemand van de gedachte dat iemand wel eens door een open raam op de huif van een passerende vrachtwagen zou kunnen springen ‘stel je voor dat er een lading staal op ligt’.. dat zou toch juist ideaal zijn? Staal is zo zwaar dat je ‘t niet hoog op kunt stapelen in zo’n vrachtruimte (gewichtsverdeling, zwaartepunt, maximale asbelasting.. dat soort dingen) Gevolg; het zeil veert dan dus juist lekker mee als je erop zou springen.
Maar goed. De rest van het verhaal is niet onaardig, op de ‘ontknoping’ na. Gaande het verhaal worden er zoveel aanwijzingen gegeven dat het slot verre van voorspelbaar is. Sterker nog; het einde van het verhaal ligt zo voor de hand.. bijna flauw.

Ja, en nu is het boek verfilmd. Eigenlijk durf ik het niet zo goed aan om die film te bekijken, maar vandaag of morgen zal ik ‘m vast wel te zien krijgen. Ben benieuwd.


Openbaring 13:18

June 6th, 2006

N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken

Hier is de wijsheid: die het verstand heeft, rekene het getal van het beest; want het is een getal eens mensen, en zijn getal is zeshonderd zes en zestig.En nu kan ik wel hele verhalen op gaan lepelen over de onterechte paniek die 1999 (draai dat maar eens om) en 2001 (deel maar eens door 3) teweeg hebben gebracht, zo rond de milenniumwisseling, over de re-release van The Omen, de gebedsmarathons van Ambassadors Ministries en wat al niet meer, maar dat zou dubbel werk zijn. Alles wat ik ook maar zou kunnen zeggen staat in deze briljante column van Sylvain Ephimenco.