Review: The Passion of the Christ
March 31st, 2004N.B. Deze post is van het oude systeem, ik sta vanwege die reden niet garant voor het kloppen van werkende en goed gevormde plaatjes, links (intern en extern) en andere van dat soort zaken
Heel binnenkort gaat The Passion of Christ in de bioscoop draaien.
Over die film is al genoeg geluld. Hij zou nogal geweldadig zijn, en dat klopt. In vergelijking met The Passion lijkt een film als Braindead op een aflevering van de Teletubbies.
Er zou op een onjuiste manier met oude talen omgegaan zijn om het realistischer met maken, en het zou antisemitische gevoelens aanwakkeren.
Eerlijk gezegd vind ik het gesproken Aramees wel goed bij de sfeer van deze film passen. Het is een mooie aanvulling op de sfeer en de omgeving waar het verhaal speelt, en bovendien hoeft deze film het niet te hebben van de pakkende dialogen. Het beeld zegt genoeg. Veel realistischer wordt het er niet van, maar het is altijd beter dan al die Russen die onderling ook Engels met een nepaccent praten in die oude Bondfilms.
Op de nogal hufterige schriftgeleerde na vind ik het beeld dat van ‘de joden’ geschetst wordt ook niet echt stigmatiserend. Ja, ze staan met z’n allen te schreeuwen op een dorpsplein en met stenen te gooien, maar dat soort massahysterie kun je nog dagelijks overal op de wereld zien.
De Romeinse gevangenbewaarders komen er een stuk slechter vanaf. Alleen Pontius Pilatus wordt neergezet als een bekwame diplomaat, de rest van de Romeinen gedragen zich als een stel wilde sadisten.
Het valt wel op dat Jezus erg vermenselijkt wordt in deze film. Hij heeft een soort van gezin, en is zichbaar niet erg gelukkig met het verloop van de laatste twaalf uur van z’n leven.
Dit maakt de film een stuk sterker, maar het zal mensen die nog erg sterk vasthouden aan de Heidelberger Catechismus kunnen irriteren.
Als Jezus zo zondevrij is dat ie zelfs ongeslachtelijk is verwekt, is het tenslotte vreemd dat hij op latere leeftijd wel zelf een liefdesleven opbouwt, en dus geconfronteerd wordt met zondige handelingen.
Ach, je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Helemaal niet als ze zo’n overdreven bloederige, geromantiseerde film maakt.
Blijft alleen de Nederlandse releasedatum over.. okee, 1 april valt op een donderdag, en het is een week voor pasen, maar ik zou niet snel op die dag naar de bioscoop gaan. Het zou me niks verbazen als ze stiekem een oude kopie van Life of Brian in de projector gooien.