Social Media Circus
May 26th, 2011Eens in de zoveel tijd is het leuk naar een voorstelling van Boom Chicago te gaan. Zo ook gisteravond.
Geheel in stijl met de titel van hun show, Social Media Circus, had ik iemand meegenomen die tot gisteren alleen bestond in mijn computer, maar gewoon een mens van vlees en bloed blijkt te zijn.
Als opwarmertje, tijdens het eten, werd de zaal alvast een beetje in de stemming gebracht met infographics vol zinloze, en daardoor extra leuke, data. Gevolgd door de show zelf. Uitstekende Engelstalige stand up comedy in een vlotte mix van sketches en improvisatiecabaret.
Het grootste verschil tussen de vorige shows en deze is wel het onderwerp; waar al bijna 20 jaar de Nederlandse maatschappij bezien door de ogen van een argeloze toerist of kennismigrant de grote bron van inspiratie was, is nu een universeler thema gekozen. De wereldwijde cultuur rondom de sociale netwerken waarin mensen, zeker sinds de komst van de smartphone, continu met elkaar in verbinding staan. Zoals in de show zelf gezegd wordt; de media die ervoor zorgen dat we tijd doorbrengen met iedereen, terwijl je degenen die echt bij je zijn negeert.
Persoonlijke hoogtepunt van de avond was toch wel de prank call waarbij een argeloze Marktplaats-adverteerder werd gebeld met wat vragen over de door hem geplaatste advertentie. Inderdaad, vergelijkbaar met de flauwiteiten die Jack Spijkerman uithaalde toen ik nog luiers droeg, maar nog steeds is er geen schoner vermaak dan leedvermaak