Isabel Laverman en de mailing van T-mobile
April 8th, 2009Er zat een kleurige mailing van T-mobile bij de post, die meteen opviel doordat er een mooi bedrukt USB-stickje aan de mailing gehecht was, en er werd me gevraagd of ik 1 van de winnaars van een gratis laptop met mobiel internet was.
Helaas. Ik behoor niet tot de 30 winnaars. Wel wil ik me, ondanks dat ik dit best een leuke en opvallende aktie vind, kritisch uitlaten over de uitvoering ervan. Iedereen gebruikt tegenwoordig USB-stickjes. De diskette is er al door verdrongen, en met de opkomst van de mini-laptops zonder CD-drive is ook de CD-ROM, en misschien zelfs de DVD-ROM aan de beurt. Er past meer op, kunnen tegen ‘n stootje, zijn betaalbaar, en ze passen in je binnenzak of aan je sleutelbos. Wat dat betreft geeft T-mobile aan een modern bedrijf te zijn, door een stickje te sturen, in plaats van bijvoorbeeld een CD. Het vertrouwen dat ze als merk al hebben, maakt dat, denk ik, niemand huiverig zal zijn het stickje in z’n computer te steken en af te wachten wat er zal gebeuren.
Wie Windows gebruikt, of op een Macintosh werkt, ziet vanzelf iets gebeuren. Wie een ander besturingssysteem gebruikt, zal handmatig het flv’tje moeten starten, maar krijgt aan het eind van ‘t filmpje geen linkje te zien waarmee te zien is of je al dan niet een laptop met gratis draadloos internet hebt gewonnen. Valt me een beetje tegen dat er geen platformonafhankelijke web-versie bijzit.
In het filmpje stelt een zekere Isabel Laverman zich voor, en zegt accountmanager te zijn. Bij welk bedrijf zegt ze er niet bij, en dat vind ik een beetje raar. Als je wordt betaald om een bedrijf te vertegenwoordigen, en je wordt gefilmd, dan laat je toch de kans niet schieten even stiekem de naam te noemen van het bedrijf dat ervoor zorgt dat aan het eind van de maand je salaris netjes op je bankrekening staat?
Zij laat die kans wel schieten. Sterker nog, ondanks dat ze meldt dat aan het eind van haar werkdag de voicemail, net als haar mailbox, vol is gelopen met verzoeken van klanten, blijkt zoekgigant Google haar nog niet te kennen.
Het bedrijf waar Isabel Laverman in dienst is laat hiermee echt een kansje schieten om helemaal gratis mee te liften op een actie van een grote telecomprovider, en mevrouw zelf had er ongetwijfeld een promotie uit kunnen slepen… op deze manier profiteert eigenlijk alleen zangeres met dezelfde achternaam Nynke Laverman, vooral bekend van haar prachtige vertolkingen van Portugese fado‘s yn it Frysk, van deze aktie. Dat gun ik haar trouwens van harte. Ik vind ‘t mooi wat ze doet.
Hoewel… de ontvangers van deze USB-stick hebben er natuurlijk ook wat aan. Nadat je ‘t filmpje, waarin we zien hoe Isabel een restaurant boven de snelweg (ik gok erop dat dat boven de A4 bij Schiphol is) omtovert tot een werkplek waar je verse vruchtensmoothies geserveerd krijgt (‘ja, m’n afspraak ging onverwacht niet door’ is wat ze ons breed lachend meedeelt) hebt bekeken, kun je tenslotte de stick leeggooien en voor je eigen bestanden gaan gebruiken. Da’s een voordeel, want met de reclame-CD’tjes die vroeger zo populair waren kon je hooguit als onderzetter gebruiken. De meeste zilveren schijfjes eindigden in de vuilverbrander. Ook voor de adverteerder is het nog niet eens zo gek als er allerlei mensen een stickje gaan gebruiken met, in dit geval, het logo van T-mobile erop!
Beetje jammer dat die mogelijkheid niet standaard wordt geboden (sterker nog, in Vista is het zelfs lastig ook maar in de buurt van ‘t stickje te komen, zonder dat spontaan ‘t filmpje weer begint te spelen) en ook de opslagcapaciteit is wat minder; je kunt er zo ongeveer 60 MB op kwijt. Genoeg voor een handvol tekstbestanden of presentaties, maar veel gekkere dingen kun je er niet mee doen.
Hoeft ook niet. Cruciale documenten sla je natuurlijk extern op, en die zijn als puntje bij paaltje komt gewoon via het internet beschikbaar. Toch?