Ongepast?
February 5th, 2009Tot nu toe geen klachten gehad, maar in principe zou het kunnen zijn dat iemand het niet gepast vindt dat er onderaan het vorige berichtje, die toch best een aantal zware onderwerp aansnijdt, een carnavalsnummer te beluisteren valt. Zou kunnen.
Ja, en je zou maar bij die toch best grote groep horen die met angst en beven afwacht of er geen ontslagronde aan zit te komen, of als ondernemer een klantenbestand weg zien blijven. Dat kan, en ik denk dat het dan niet makkelijk is de rug recht te houden en te blijven relativeren. Daar veranderen lege one-liners als “het is nooit zo donker geweest, of ‘t is weer licht geworden” of “echte rijkdom zit van binnen” helemaal niets aan. Geforceerde carnavalsgezelligheid al helemaal niet.
De New York Times heeft pas wel een leuk stukje geschreven over, al dan niet positieve, sociale veranderingen die samengaan met een recessie. Zo neemt de levensverwachting toe, en zijn jongelui die mindere tijden mee hebben gemaakt in hun latere leven zelfredzamer.
Op de website van MyC4, een bemiddelaar in microkredieten in Oaganda, Kenia en Tanzania, staat zelfs een stukje die prikkelend genoeg ‘10 Benefits of a Recession‘ is genoemd. De conclusie daarvan is; het maakt je creatief, minder spilzuchtig, bevordert verandering, en leert je keuzes te maken.
Slim om dat stukje op die site daar te plaatsen, MyC4 heeft tenslotte baat bij mensen die nu iets anders willen dan sparen of beleggen. Ook een prima manier om een imago (verder) op te poetsen. De Oegandese tak van telecommaatschappij MTN, erg dominant in Afrika en het Midden Oosten, bij voetballiefhebbers bekend als hoofdsponsor van de Afrika Cup en sponsor van het WK 2010, gaat bijvoorbeeld een kwart miljoen Amerikaanse dollars ‘teruggeven‘ door dat geld in lokale microkredieten te investeren. Slim, want dat levert hun natuurlijk ook meteen nieuwe klanten op…