Haarelastiekje

September 6th, 2010

Aan:
Etos
Postbus 3101
1500 HE Zaandam

Lectori salutem,

Donderdag jl, 2 september, heb ik een artikel aan moeten schaffen bij een filiaal van Etos. Haarelestiekjes van het merk Zenner met een verkoopprijs van maar liefst 2 euro. Herstel, volgens de kassabon is de verkoopprijs 1,99.
Doordat de Nederlandse detailhandel -die zelf een boekhouding voert tot drie of vier cijfers achter de komma- echter eenzijdig heeft besloten dat de klant niet zit te wachten op muntjes van 1 en 2 cent wordt er afgerond. Scheelt Ahold in dit geval een cent, en een AirMile. Die worden tenslotte uitgekeerd per 2 euro vóór afronding.

Ik beschouw AirMiles als een stukje korting voor trouwe klanten. Een beloning voor de loyaliteit van de consument. In het geval van Etos is een dergelijke beloning niet meer dan terecht, want Etos schept er kennelijk genoegen in onze zenuwen te tarten met een reclamecampagne op de radio waar honden spontaan van gaan janken. Met alle respect voor de jongedame die zo hysterisch piepend jullie waren aanprijst -misschien is ze best wel lief- maar ik krijg letterlijk de zenuwen van de wijze waarop ze als een soort hyperventilerende ADHD’er uit de speakers schalt. Bij het horen daarvan welt intuitief de gedachte op de volgende keer toch de voorkeur te geven aan Trekpleiseter of DA.

Vanuit mijn optiek zou eenieder die ondanks deze radiocampagne -die de twijfelachtige eer heeft dat ik er ooit het nieuws door heb gemist, omdat ik hevig geergerd het volume van mijn autoradio naar nul draaide- toch loyaal blijft aan Etos onthaald mogel worden met slingers, confetti en een innige omhelzing.
Helaas, het tegendeel is waar. Bedragen worden afgerond naar boven, loyaliteitspunten naar beneden. Wel schreeuwt de kassabon me toe dat ik fan kan worden van Etos op Facebook of Twitter. Het moge duidelijk zijn dat ik niet voornemens ben daaraan te beginnen.

Rest mij nog deze klaagzang te besluiten door te melden dat ik wel zeer te spreken ben over de kwaliteit van het aangeschafte product.

Hopende u met bovenstaande van dienst te zijn geweest, verblijf ik, met welgemeende hoogachting.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.